Головна » Статті » Мої статті

Проект авторської програми

Міністерство освіти і науки України

Районний відділ освіти Сарненської РДА

Сарненський районний будинок дітей і молоді

 

Проект авторської програми гуртка

 

«Театральний вулик»

(основний рівень)

 

Автор-укладач програми

 

Мась Інна Петрівна,

керівник гуртка

 

Сарни-2013

 

Пояснювальна записка

 

Серед багатьох видів мистецтва театр займає чи не найвищу сходинку. Про вплив мистецтва на почуття і духовний стан людини відомо давно. Сила такого впливу залежить від емоційної віддачі слухача, глядача, читача, його підготовки до спілкування з мистецтвом. Мистецтво є одночасно творчістю, пізнанням, вихованням, та спілкуванням між людьми. Театральне мистецтво є джерелом збагачення національної культури, розвиває у дітей здібності талант. Діти є яскравими, безпосередніми « глашатаями», які можуть сказати світові з театральної кафедри багато доброго, можуть допомогти зробити наше суспільство чистішим, кращим і справедливішим. Тому й виникає питання про створення дитячого театрального колективу.

Метою курсу навчання у театральному колективі є виявлення творчих здібностей дитини і підготовка її до різноманітної творчої діяльності, виховання гуманістичних, загальнолюдських цінностей засобами театрального мистецтва.

Програма розрахована на один рік навчання по 6 годин на тиждень для середнього шкільного віку.,

Заняття у театральному колективі передбачає:

  • формування і розвиток ігрової поведінки дітей;
  • виховання естетичних почуттів;
  • опанування навичок спілкування;
  • колективна творчість;
  • уміння оцінити свою роботу і роботу товаришів.

 

Основні завдання програми полягають у формуванні таких компетентностей:

  • пізнавальна, яка забезпечує ознайомлення з видами мистецтва, знаннями в області театру;
  • практична, яка сприяє оволодінню практичними навиками постановок на сцені етюдів та вистав, залученню вихованців до активної праці;
  • творча , яка забезпечує формування творчих здібностей, розвиток уяви, образного мислення;
  • соціальна, яка сприяє вихованню дбайливого ставлення до культурної спадщини, формуванню естетичних смаків, стимулює до творчої діяльності, самовираженню та самовдосконаленню.

Досягненнями у навчальному прцесі є : постановки етюдів, уривків, сценок, п"єс, читання літературних творів на сцені, виїзні концерти, творчі зустрічі, масові гуляння.

Дана програма є орієнтовною. Керівник гуртка може вносити зміни та доповнення у зміст програми, плануює свою роботу з урахуванням інтересів творчих обдарувань гуртківців.

 

Очікувані результати

 

Вихованці повинні знати:

  • видатних корифеїв українського театрального мистецтва;
  • українських класиків;
  • історію виникнення театру;
  • ази системи К. С, Станіславського і школи Леся Курбаса.
  • сюжети з фольклору України;
  • сюжети українських народних казок;
  • скоромовки і чистомовки.
  •  

Вихованці повинні вміти:

  • прочитати напам»ять знайомий вірш або прозовий уривок;
  • мати добру дикцію, щоб бути почутим;
  • імпровізувати;
  • будувати творче коло;
  • виконувати вправи акторського тренажу;
  • створювати індивідуальні та групові етюди;
  • підтримувати діалог з партнером;
  • будувати мізансцени;
  • володіти сценічним мистецтвом.
  •  

Навчально-тематичний план (перший рік навчання)

 

Назва теми

Кількість годин

Разом

Теорія

Практика

1

Вступне заняття. Мистецтво навколо нас.

6

3

3

2

Що таке творче коло ? Вправи та тренінги.

18

-

18

3

Бесіди про історію тетру, драматургію.

6

3

-

4

Органічна сценічна увага.

9

-

9

5

Сценічна мова.

15

3

12

6

Індивідуальні та групові етюди.

40

-

40

7

Вправи на темпоритм сценічної дії.

12

-

12

8

Відвідування театрів, екскурсії.

6

-

6

9

Мізансцена тіла.

6

-

6

10

Робота актора над образом.

6

-

6

11

Робота над п"єсою.

92

-

92

ВСЬОГО:        216

 

Програма

 

1. Вступне заняття ( 6 год.)

 

Організаційний момент. Прослуховування дітей. Бесіда « Джерела виникнення театру і його роль у розвитку особистості». Екскурсія по Будинку дітей та молоді (за лаштунками сцени і на сцені). Бесіда « Корифеї українського театру».

 

2. Що таке творче коло? Вправи та,тренінги ( 18 год.)

 

Вправи на розвиток пам»яті. Побудова творчого кола. Вправи на зосередження. Перевтілення. Вправи на уяву та фантазію. Відтворення спостережень за поведінкою людей, природи, предметів.

 

3.Бесіди про історію театру, драматургію. ( 6 год.)

 

Бесіда « Амфітеатр і сьогодення». « Система К. С. Станіславського і школа Леся Курбаса». «Видатні драматурги, їх репертуар». Бесіда " Театральна етика ".

 

4. Органічна сценічна увага ( 9 год.)

 

Вправи на розвиток видів уваги. Ігри на перевтілення. Розвиток творчих слухових сприймань.

 

5. Сценічна мова. (15 год.)

 

Бесіда « К. С. Станіславський про мову актора на сцені.» Орфоепія. Норми
літературної вимови. Словесна дія на сцені. Використання підтексту у
постановці правильної дикції, дихання, голосу. Вивільнення голосу: голос
« про себе», голосове спілкування.                     ,

 

Тренінг сценічної мови ( артикуляційна гімнастика, дикційні вправи). Робота над літературним текстом

( словесна дія, логіка мови). Читання улюблених літературних творів ( байки, вірша, прози, монологів).

 

6. Індивідуальні та групові етюди. ( 40 год.)

 

Володіння елементами системи К. С. Станіславського. Поняття про 5 принципів системи. Приклади в етюдному баченні кожного вихованця. Тема « В лісі». Етюд « В школі». Етюд « на вокзалі», « На базарі». Створення комплексних етюдів « У черзі», « У транспорті». Етюди« На святі», « На дискотеці». Етюди « У зоопарку, « На уроці». Створення групових етюдів на довільну тему.

Репетиційний робочий період підготовлених етюдів. Вибір для показу ( генеральна репетиція). Постановка етюдів на сцені.

 

7. Вправи на темпоритм сценічної дії. ( 12 год.)

 

Рух і музика; темп, ритм, такт, сила звуку. Рух і музика:

Розвиток фантазії, створення музичного образу в русі.

Імпровізація, внутрішнє створення образів у русі під музику. Створення

ряду творчих робіт і правильний вибір сценічної дії. Засвоєння вправ та

тренажів.

 

8. Відвідування театрів, екскурсії. ( 6 год.)

 

Організація виїзду у м. Рівне до лялькового або драматичного театру. Екскурсії по рідному місту, з метою створення майбутніх образів у постановках на сцені.

 

9. Мізансцена тіла. ( 6 год.)

 

Значення законів композиції в творчості актора: закони типізації, аналіз творів художників; етюди по картинах.

Внутрішня і зовнішня техніка актора( одиночні етюди психотехнічних навиків).

 

10.      Робота актора над образом. ( 6 год.)

 

Логіка дії: я- предмет; я- стихія; я- тварина. Логіка дії: зовнішня характерність; показ і репетиції етюдної програми на логіку дії.

 

11.      Робота над п"єсою. ( 92 год.)

 

Читання п"єси та складання плану вистави. Створення постановочного плану. Навколо п"єси: іконографічний матеріал. Будова драматичного твору. Сюжет, фабула, інтрига та інше. Мізансценування. Роздача ролей. Застільний період. Робота у ви городках. Етюдна робота. Перші репетиції за епізодами у вигородках. Повернення до столу ( застільний період). Повернення у вигородки. Внутрішній монолог. Репетиції на сцені. Слово у творчості актора. Планування сцени. Прогонні репетиції. Підбір костюмів та декорацій. Музичне та шумове оформлення вистави. Створення фонограм. Освітлення сцени. Підбір гриму для акторів. Репетиції з декораціями та музикою. Прем"єра вистави. Аналіз та самоаналіз виступу.

 

Використана література

  1. С. Облещук « Драматичний гурток». Вид. « Ранок». Тернопіль- Харків 2012.
  2. Шуль Я. М. Орієнтовні програми для гуртків позашкільних навчальних закладів загальноосвітніх шкіл. Тернопіль. « Астон» 2003.
  3. Ворожейкіна О. М. « Театр у школі: робота над виставою, репертуар.» ТОВ « Видавнича група « Основа» 2012.

4.Ігнатюк М., Сулятицький М. « На кону вічності» Івано- Франківськ. Видавництво « Нова зоря» 2005.

  1. Заворотній О., Лопандя В. « Психофізична техніка та тренінг актора». Навчальний посібник. Рівне 2006.
  2. Стихун Л., Стихун Н. « Сценічна мова: виразні засоби у мовному спілкуванні актора і читця». Рівне 2011
  3. Криловець А. « Лицедійство». ВАТ « Рівненська друкарня». Рівне 2009.
  4. Стихун Л. « Сценічна мова: техніка мови та художнє читання». Рівне 2006.
  5. Бобошко Ю. М. Режисер Лесь Курбас. К. Мистецтво, 1987.

 

  1. Воропай О. « звичаї нашого народу». К. Мистецтво, 1994.
  2. Станіславський К. С. Собрание починений. В 8 т. М. 1961.
  3. Шихматов Л. М. Сценічні етюди. К. Мистецтво 1968.
  4. Щоголів А. Оформлення вистави. К. Мистецтво 1964.
Категорія: Мої статті | Додав: Смородина (05.02.2015)
Переглядів: 611 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar